FANDOM

Skærmbillede 2017-06-27 kl. 21.04.01

Maria close-up

Maria er lillesøster til Anne Sophie Petersen, som er hovedperson i bog 4. I bog 1 og 4 er hun ofte med, når Anne Sophie og Ingrid sammen er i købmandskøkkenet. Hendes far er murerarbejdsmand, hvilket giver hende en forholdsvis lav social status. Et par måneder før historiens start begynder hun i skole.

Fysisk udseende

Maria er som 8-årig høj og forholdsvis spinkel med langt, mørkblondt hår, blå øjne, fregner og en lidt stor næse.

Til hverdag går hun i en brun skjorte med blå og grønne striber, en mørkeblå nederdel, et lilla ternet forklæde og træsko. Hendes hår er samlet i to fletninger og dækket af et mørklilla tørklæde med rødbrune striber.

Til festlige lejligheder er hendes forklæde erstattet af et blåt med violette striber. Ellers går hun i det samme.

Om natten sover hun i en lang, hvid kjole, som hun sandsynligvis også har på under sit hverdagstøj. Hendes hår er løst og fødderne bare, i hvert fald om sommeren.

Personlighed

Maria er en meget nysgerrig og snakkesalig pige, som desværre ikke altid tænker sig om. Det sker tit, at hun hilser uden at neje på voksne mennesker og snakker til dem uden at blive spurgt, og hendes kommentarer til Anne Sophies meget rige eller fattige venner kan godt uvilligt være en smule spydige og nedsættende. Dog er det tydeligt, at hun mener det godt, og hun kommer også tit med komplimenter. Til Anne Sophies fødselsdag giver hun hende en kludedukke, hun selv har syet og givet navn til, og hun ser også meget op til begge sine søstre. Dog mest Anne Sophie, som er den, hun ser mest - men hun synes stadig, at Tine er pænest.

Galleri