FANDOM

Alfred er elev på (drenge)skolen for bedre børn. Han er i bog 1-4 omkring 13 år. Han er storebror til Karen og Maren, som går på (pige)skolen for bedre børn. Det afsløres i bog 3, at Emilie – som han har været venner med i et stykke tid – er forelsket i ham. Det siges ikke, om han også kan lide hende.

Han er apotekerens søn, hvilket giver ham en høj social status.

Fysisk udseende

Alfred er højere end både Emilie og Oline og har en smule firkantede træk. Han har lyst hår og blå øjne. Han beskrives som at være ret køn, men hans mest detaljerede beskrivelse er af Emilie i bog 3. Derudover har han et tydeligt underbid. Det er sandsynligt, at han, ligesom mange andre velhavende drenge på hans alder, går klædt i hvid skjorte, mørke bukser, jakke, sorte sko og en hat.

Personlighed

Alfred er ligesom Emilie i bog 1 en smule selvhøjtidelig. Men det lader til, at han på trods af det er en en åben, høflig og venlig person – i hvert fald over for de rigere personer. Dog respekterer han også Oline, når hun i anden og tredje bog begynder at hænge ud med Emilie, til trods for at hun er fattigere end dem begge. Han og hans søstre lader til at have et okay forhold, men de kan begge godt gå ham lidt på nerverne.

Det antydes, at han klarer sig godt i skolen, men godt kan virke en smule fraværende, når han er sammen med andre børn.

Han er meget interesseret i maskineri, damplokomotiver og fabrikker. Han siger, at hvis han ikke skulle være apoteker, skulle han med sikkerhed arbejde med en af disse ting.

I tredje bog, da Oline fortæller ham Emilies (teknisk set Amalies) hemmelighed, fortæller han den ikke videre, men prøver at være forstående over for Emilie. Han ender med at indrømme, at han selv pressede hende lidt til det, men er i løbet af bogen lidt træt af, at Oline beskyldte ham.

I fjerde bog tager han Olines parti i hendes og Emilies skænderi. Til sidst dropper Emilie sit venskab med dem begge. Det er uvist, om de to fortsætter med at ses.

Galleri